Friday 10 November 2023

Estlandstur till Stockholm

 Camilla och hennes mamma bestämde sig för att de ville åka på en hantverksresa till Estland. Jag anmälde mig som frivillig att köra dem till färjan med baktanken att det då innebar att jag kunde cachea några dagar i stockholmstrakten tills det var dags att åka tillbaka till Värtahamnen och plocka upp dem igen (och, gissningsvis, allt hantverksmaterial de köpt på sig).

Ett problem i sammanhanget är så klart att det så här års börjar bli mörkt rätt snabbt så det blir lite mer av en utmaning att leta geocacher. Men ficklampan är ju uppfunnen, trots allt.

Jag inledde på tisdagen med att logga ett par cacher som krävde trädfiske i hopp om att jag skulle hinna klart med det innan det blev mörkt. Jag hann med den första cachen, i alla fall. Sedan var det pannlampa på för att hitta den andra, och jag spanade bra länge upp bland trädkronorna utan att hitta någon cache. Var det dags att ge upp, rent av? Till slut insåg jag att det kunde vara smart att kolla även på marken eftersom det ibland händer att cacher monterade högt i träd ramlar ner, och då hittade jag burken nästan direkt intill det träd jag cirklat mest runt. Tyvärr fanns inga spår av någon upphängningsanordning så den fick ligga kvar på marken och ägaren har underrättats om att något inte är som det ska. Efter ytterligare ett snabbt stopp körde jag mot Lovön där jag körde förbi FRA (och lite oplanerat in i ett bygge hos dem, för att släppa förbi en buss där det var som trängst i byggkaoset) för att till slut parkera för natten vid ett naturreservat någon kilometer bort. Där fanns en oväntat stor parkering - minst 20 platser - men det var nog bara ungefär en som inte lutade, så den tog jag.

Onsdagen ägnade jag åt att slingra mig mellan ett antal cacher jag tittat ut i förväg, från Drottningholmstrakten där jag vaknade via Bromma, Vällingby, Hässelby, Sundbyberg (där jag inte bor) för att till slut stanna för natten vid Ekhagens båtklubb, nära Lappis och Naturhistoriska Riksmuseet (som tyvärr är stängt, annars hade det nog blivit ett besök där).



Vädret har på det hela taget inte visat sig från sin bästa sida utan regnet har hela tiden hängt i luften men om man ska se det från den positiva sidan har det i alla fall regnat mindre än vad prognoserna hotat med.

Stora delar av Stockholm är rätt bedrövliga med folk och bilar överallt, men det går också att hitta fina ställen med utmärkta utsikter. Det är ju vatten inte bara i luften här utan ungefär åt alla håll.

En cache tog mig till den här villan där det bor någon med en lite annorlunda syn på vad som är normala trädgårdsdekorationer. Så klart fanns det en cache där som visade upp det hela (annars hade jag aldrig hittat hit).

Det är kul när geocacher är placerade på bra ställen så att de lyckas överleva tidens tand. Den här loggboken har ett år kvar tills den blir myndig, och har vid det här laget faktiskt överlevt sin ursprungliga utläggare, en av pionjärerna i trakten.

Vissa signerar loggböcker i små plastburkar, andra signerar väggar...

På tordagmorgonen lyfte jag ner cykeln från bilen och trampade in mot centrum där jag ägnade en hel del av dagen åt att logga en sightseeingcache som krävde att man besökte ett helt gäng platser för att fotografera sig tillsammans med diverse utomhusklockor. En del av dem hade jag sett förut, andra inte. Av oklara skäl ville ägaren även att det skulle finnas en namnskylt i bild.



Även fredagen hade problem med vädret så jag planerade för en lågintensiv dag. Förmiddagen hade bättre väderutsikter så jag inledde på morgonen med en promenad från nattplatsen till Bergianska trädgården och ett varv runt geocacherna där innan jag gick (via Naturhistoriska) tillbaka till bilen för lunch.



Dagen avslutas med att sitta i Studenthuset på Frescati och slösurfa. Här finns praktiskt nog både nätverk och eluttag i överflöd.

Imorgon kommer färjan med tanterna tillbaka till Sverige på morgonkvisten, så för min del blir det nog inte mycket mer än frukost och sedan lista ut hur jag enklast kommer härifrån tillbaka till Värtahamnen.


1 comment:

  1. Spännande dagar i huvudstaden. Verkar ha varit hyfsat ändå på alla sätt trots november och allt det för med sig. /K i potätestan

    ReplyDelete

Vår(?)resa till Västergötland

Hela tisdagen snöade det. Det kom flera decimeter snö. Onsdag förmiddag var det kaos i trafiken. E4 Gränna-Jönköping var avstängd. Rv50 Mota...